onsdag den 24. august 2011

Før jeg brænder ned af

Af Gaute Heivoll
Ny bog fra Samleren | Rosinante&Co

Før jeg brænder ned er en fortælling om to unge mænd, der vokser op, slår sig på livet og tager afgørende valg. Den ene blev hovedperson i en af norgeshistoriens mest omfattende og dramatiske pyromansager. Den anden er Gaute Heivoll, der blev født i Finsland, netop som brandene stod på.

"En historie dukkede op under besøget hos Alfred. I begyndelsen troede jeg ikke, den havde noget med brandene at gøre. Jeg havde ikke hørt den historie før, den er helt igennem hjerteskærende, men samtidig fyldt med, ja. Hvad skal man egentlig kalde det?

Kærlighed?

Det skete for lidt over hundrede år siden i den bygd, jeg er født og opvokset i. En mand tog livet af sig ved at sprænge sig selv i luften. Han var femogtredive år gammel. Han brugte dynamit. Bagefter blev det sagt, at hans mor gik rundt og samlede delene sammen i sit forklæde. Efter en kort ceremoni nogle dage senere blev alt, hvad der var tilbage, lagt i grav nummer 35. Ifølge kirkegårdsprotokollen. Under bemærkninger blev der tilføjet sindssyg.

Jeg ved ikke, om det er sandt. Men ikke desto mindre er det muligt at forstå det. Hvis bare man sætter sig ned og tænker efter, forstår man det lidt efter lidt. Til sidst virker det som det eneste rigtige. Det er jo det, man gør. Man har ikke noget valg. Man går rundt og samler delene sammen i sit forklæde."

- Citat fra bogen


Gaute Heivoll (f. 1978) har skrevet romaner, noveller, digte og børnebøger. Før jeg brænder ned modtog Norges fornemmeste litterære pris, Brageprisen, og er solgt til udgivelse i 16 lande. Før jeg brænder ned er Gaute Heivolls debut på dansk. Læs mere om forfatteren på www.gauteheivoll.no

Gaute Heivoll
FØR JEG BRÆNDER NED
Originaltitel: Før jeg brenner ned
Oversat af: Camilla Christensen
Omslagsgrafiker: Stian Hole
ISBN: 978-87-638-1732-5
288 sider, vejl. pris 299,95 kr.
Udgivelsesdato: 9. september 2011
Udgives også som e-bog


Ingen kommentarer:

Send en kommentar